MFSF JÁNOŠÍKŮV DUKÁT
- MFSF Jánošíkov dukát
- Historie festivalu
- ZÁŠTITA NAD XXV. MFSF JÁNOŠÍKOV DUKÁT 2024
- PLAGÁT 2024
- DOPROVODNÉ PROGRAMY 2024
- SOBOTA
- NEDEĽA
- Program XXV. ročníku MFSF Jánošíkov dukát 2024
- POZVANÉ SÚBORY 2024
- MÚTENIE MÁSLA
- Stretnutie Jánošíkovcov
- Ľudoví remeselníci
- Tanečná dieľňa
- Fotogalerie
- Sponzoři a partneři
- Mediálni partneri a tiskové zprávy
- Kniha návštěv
- KONTAKTY
- Mapa stránek
Úterý 24. června 2025
Rumunská parní lokomotiva získá rakouskou sestřičku.
Rumunská parní lokomotiva Resita, která je hlavní letní atrakcí na osoblažské úzkokolejce, dostane příští rok možná rakouskou sestřičku.
"V průběhu září budeme jednat s rakouskou firmou, která provozuje podobnou atrakci jako my.Jsou samozřejmě na jiné úrovni a dělají to mnohem déle. Naskytla se nám možnost, že bychom si od nich na dibu asi deseti let zapůjčili další parní lokomotivu. Byla by větší a výkonnější. My bychom jim nabídli výhodnější cenu za práce které pro ně provádíme," prozradil Jaroslav Foltýn, majitel firmy Olpras, která se zabývá rekonstrukci a opravami historických kolejových vozidel.
Lokomotiva Resita, která v létě vozí turisty na osoblažské úzkokolejce , byla zakoupena z grantu Moravskoslezského kraje. Z Rumunska byla dovezena ve značně zdevastovaném stavu. Jak dnes Jaromír Foltýn přiznává mnozí zaměstnanci Olpasu se v první chvíli této hromady šrotu zalekli.
Zkušenosti a zlaté české ručičky z ní však dokázaly udělat krásnou "dámu na kolejích". Většinu chybějících součástek byly schopny vyrobit krnovské firmy. Byla to nelehká práce. Některé součástky chyběly úplně, z některých zbyly jen zlomky. Parní píštˇalu a další drobnosti dostala Resita z mašinky, která stojí na podstavci u Hlavního nádraží. Kola a dvoukolí vyrobila firma Pars, bývalé železniční opravny v Šumperku, a parní kotel musela zrenovovat až speciální firma v Praze. Resita byla vybavena navíc i výkonnou parní brzdou, aby dokázala ubrzdit celou soupravu. Původně byla určena k tažení vagonů, které měly vlastní brzdy. Při rekonstrukci byl Resitě netatrně zvětšen uhlák., aby zásoba uhlí vystačila až do technických zastávek na osoblažské trati. Ty jsou dodržovány stejně jako před sto lety. Lokomotiva prošla samozřejmě po opravách i všemi atesty, které drážní předpisy nařizují a to i testům požárním. Tomu se v odborném slangu říká "jiskrová zkouška" a požární technici při ní zjištˇují , zda množství jisker, které z komína srší při maximální zátěží, odpovídá předpisům. S rakouskou setřičkou by to mělo být před předáním do provozu mnohen jednodušší.
Bruntálský a krnovský deník ze dne 4.září 2007.
DALŠÍ INFORMACE: 298 Úzkorozchodná trať Třemešná ve Slezsku - Osoblaha
SOUVISEJÍCÍ TISKOVÉ ZPRÁVY A ČLÁNKY
- 10.12.2015: Film Osoblažka (2015)
- 15.12.2014: Nový jízdní řád pro sezónu 2015
- 07.11.2014: Na Osoblažsko opět zavítá prezident republiky
- 26.09.2014: Parní vlak na Osoblažce přivítal 5 000. návštěvníka během roku...
- 07.05.2014: Novinka 2014 speciální Polská jízdenka
- 13.10.2009: Železniční fanoušci mají plno nápadů a velké plány
- 13.10.2009: Dráhy jednají o dalším provozu
- 13.10.2009: Práce na parní lokomotivě je radostí i galejemi
- 13.10.2009: Rekord: více než deset tisíc cestujících
- 13.10.2009: Prodlouženi Osoblažky má ohlas.
Zveřejněno 10.09.2007 v 17:54 hodin